Започна Седмица на дизайна 2012

|
Ако сте наблюдателни, вече сте забелязали жълтите билбордове из цяла София, преобразените градски пространства и странните неща на странни места. Това може да значи само едно: Sofia Design Week 2012 вече започна.
Събитието, организирано от списание „Едно”, е ежегоден фестивал, на който си дават среща графичен, продуктов, интериорен и моден дизайн, дизайн на взаимодействието и медии и комуникация. При нас идват най-популярните дизайнери от световна величина и представят проектите си. Фестивалът неизменно включва форум, лекции, изложби и работилници в рамките на една седмица. Всеки може да си направи нещо като чанта от найлонови торбички или бижута от вестници например. От миналата година се организира и надпревара, наречена „50 дизайн обекта”, в която участниците трябва да съберат всичките 50 печата от посочените места, за да спечелят някой от продуктите на поканените дизайнери. Паралелно през седмицата се провежда и Sofia Design Week за деца. Както става известно от хитро измислените плакати, мотото тази година е „В контекст”.
Едно от централните събития на фестивала - форумът, се провежда в НДК, който на 2 юни повече от всякога беше храм на културата: на площада имаше сцена с танцуващи деца, от входа ви посреща изложба на списание „МАХ”, а из цялата сграда се провежда вълнуващият панаир на книгата. Ударна доза изкуство, и то още преди да си влязъл.
От „Едно” не може да се очаква слаба организация, предвид останалите чудесни събития, които те организират всяка година. Тази година форумът се провежда в зала 2 на НДК, която с добре осветената си сцена изглежда точно подходящото място за целта, а и е достатъчно широка.
Първият лектор беше финландецът Теему Сувиала от агенция Kokoro & Moi, който се погрижи да създаде правилното настроение с малко свеж скандинавски графичен дизайн. Скандинавското не слезе на сцената с него, а остана и за презентацията на шведа Дейвид Карлсон. Тя беше изключително вдъхновяваща и забавна, сякаш по-скоро насочена към младите, изгряващи дизайнери. Наред с всичко друго, Дейвид постави и важни въпроси като как се измерва успехът, дали отвореното потребление трябва да е за сметка на печалбата и как дизайнът да се ориентира повече към хората. Оказа се, че той, както и още двама от седемте лектори днес, е посещавал България - преди 30 години, на море със семейството си.
След това заговорихме за типография с Радим Пешко. Оказа се, че той е измислил детето на Helvetica и Arial - шрифт-хибрид между двете, който се казва „Union” и е “за когато Helvetica изглежда прекалено изтънчена, а Arial - прекалено брутален, или обратното”. Една от оригиналните му идеи е безкраен въпросителен знак, наречен от него „интербезкрайност”, на въпроси, които нямат ясен отговор, като например „Пънкът мъртъв ли е?” и „Как си?”.
Израелските лондончани от „Raw Edges” ни показаха интересния си продуктов дизайн - идеята, че можеш да правиш мебели на принципа, на който огъваш лист хартия и правиш от него каквото си поискаш. Споделиха, че се вдъхновяват от природата само когато им се налага да я пресъздадат в студио от пластмаса. Те са работили със Стела Макартни и Блумбърг и са се специализирали в превръщането на под в платно. Рисуват с паркет. Чудите се как? Вижте проектите им.
И пак се върнахме на типография, но не каква да е, а индийска. Петер Билак ни разказа как е избавил един град от тъжната съдба всички вестници в него да печатат с един шрифт, просто защото няма друг. Той говори много за времето и представи своя проект, наречен «История на историята» - в него той показва пътя на развитие на основните групи шрифтове, като отделя всеки от елементите им, а после почва да ги съчетава по почти абсурден начин, просто за забавление.
Sofia Design Week уважава столовете и хората, които ги правят, затова продуктовият дизайнер Томек Ригалик беше посрещнат с особено вълнение. След като ни показа десетки дивани, проектирани от него, и няколко експериментални проекта, които са му били много забавни, той сподели, че използва индустрията като детска площадка.
Всяка година на дизайнерския форум има участник, когото всички очакват с нетърпение и повтарят шепнешком името му като някаква нереална приказка. Миналата година това бяха Константин Грчич и Томас Файхтнер, а през 2010 - Ерик Кеселс. Тази година това беше Стефан Загмайстер. Когато програмният директор на фестивала Адриана го обяви, тя каза, че той е звездата, която няма нужда от представяне.
Загмайстер посвети презентацията си, а и целия си живот, на щастието. Пусна ни „Щастливия филм”, който прави, и ни разказа за всички предизвикателства, които поставя пред себе си, в името на това да стане по-щастлив. Не е лесна задача, и определено изисква усилия. Вдъхнови ни с послания от типа на „Всичко всъщност става по-добре” и „Когато имам смелост, винаги всичко се нарежда” - разбира се, представени по изключително красив и интересен начин. Не знам дали беше щастлив, но беше влюбен и на успокоителни (второто - със строго изследователска цел, разбира се). Сподели, че се чувства много щастлив, когато няма цел, и би искал да работи по проект без цел. После каза, че не харесва дизайна за дизайнери.
Видяхме малко от дизайнерската му работа, но работата му по филма и по самия себе си беше не по-малко впечатляваща. Той ни показа, че типография може да има навсякъде - и нямам предвид просто различни шрифтове в различна среда. Става въпрос за бананови обелки, паднали листа, сметанки от кафе и всичко друго, за което се сетите. То става типография в ръцете на Стефан Загмайстер.
По едно време австриецът се опита да говори на български (доста несполучливо), след като молбите му да изгасят осветлението дълго останаха нечути. През цялото време той беше изключително уверен, забавен, вдъхновяващ, свеж и оригинален, и дори презентацията му да не беше завършила с откачен човек, практикуващ йога на смеха, тя щеше да бъде приета също толкова въодушевено от успелите да останат в залата за последната лекция.
Форумът продължава още един ден, а целият фестивал - до петък. Програмата на Sofia Design Week, както и информация за всички смахнати художествени неща, които се предвиждат, можете да откриете на страницата на фестивала - http://edno.bg/sofia-design-week-2012/za-festivala .
 

Десислава Гичева




Коментари (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *