Изложба “енграми” в “Кредо Бонум”

|
Галерия Credo Bonum представя изложба маслена живопис на Красимир Кръстев - RASSIM (18 януари – 17 февруари 2012). Откриване – 18 януари 2012 (сряда), 18,30 часа

„ ...Смятало се е, че всеки спомен, примерно за последния път, когато сте видели баба си, или за аромата на гардения, която сте помирисали, когато сте били шестнадесет-годишен, има определено място някъде в мозъчните клетки. Такива следи от спомени се наричали енграми и въпреки, че никой не е знаел от какво е направена една енграма – дали е неврон или може би специален вид молекули – повечето учени били убедени, че е само въпрос на време това да бъде открито...”
Майкъл Толбот, "Холографската вселена", Изток-Запад, 2003

Изложбата представя най-новите работи на RASSIM. Серията включва 5 енграми във формат 113Х150 см и два автопортрета, рисувани с моторно масло върху хартия.
Първите опити на RASSIM с този материал датират от 2010 г., когато рисува с него портрет на шампиона от Формула 1 Айртон Сена, на Франк Уилямс и Еди Джордан. Впоследствие RASSIM развива техниката в различна концепция, свързвайки я с теорията за енграмите и темата за паметта. Маслената живопис, която художникът прави не с маслени бои, а с моторното масло, е също част от това изследване върху незаличимият дори на органично ниво отпечатък от спомени в настоящето. Тази подмяна въздейства на съзнанието, обременено от предишният опит, връща целият еволюционен процес назад, чак до органичната материя, която се е разградила в нефта.
Сантименталните сценки, романтичните сюжети в серията пресъздават определени композиционни шаблони, които отключват споделената памет, свързана и с лично преживяното, но и с непробиваемата нагласа за това какво е изкуство, какво е живописна картина, как би трябвало да изглежда тя.
Само че тук авторът е ликвидирал и най-минималния риск за потъване в стереотипа, чрез материала. Така той е премахнал всички особености на „живописното” в онзи традиционен смисъл и ги е актуализирал, чрез добавената стойност на „черното злато”, с което рисува. По същия начин, по който е очистил спомена от личните сантименти, за да го превърне в най-убедителен образ на енграмите.
Картините му се държат точно като енграми – красиви и странни, живи клетки памет, които са пропили необратимо в основата.

Красимир Кръстев – RASSIM (р. 1972 г.) е една от най-важните фигури, осъществили радикална промяна в понятието за изкуство на българската художествена сцена през 90-те години на миналия век. Най-известната серия на RASSIM е „Корекции”, в която художникът работи със собственото си тяло и пресъздава актуални социални модели – на типичния мачо красавец от рекламите, на мускулестия културист, на наркомана, на „другия”. Тази концепция го превръща в емблема не само на българската, но и на международната сцена. Автопортретът с дъмбел, включен в настоящата изложба, е част от тази серия и мултиплицира един по-ранен образ на художника.
RASSIM е участвал в изложбите „Тялото и Изтокът”/Body and the East, Музей за модерно изкуство, Любляна (1998), „След стената”/After the Wall, Moderna Museet, Стокхолм (1999), Музей Hamburger Banhof, Берлин (2000), „Кръв и мед”/Blood & Honey/Future’s in the Balkans, The ESSL Collection, Виена (2003), 26. Биенале на съвременното изкуство, Сао Пауло (2004), „RASSIM номер едно”/RASSIM number one, Галерия horse champ, Страсбург, Франция (2005), „Блясък и глобализация”/Glamour and Globalisation, Феникс Хале, Дортмунд, (2006), „Пресечни на реалността”/ REALITY CROSSINGS, Кунстхале Манхайм, Манхайм, (2007), EXBODYTYON, Ателие 25, София (2008), „Транзитланд. Видео арт от Централна и Източна Европа 1989 – 2009” Трансмедиале/ Transitland.Video Art from Central and Eastern Europa 1989-2009. Transmediale, Берлин (2009), „Групата XXL. Реминисценции от 90-те”, СГХГ, София (2010), „Проверка на пола. Женственост и мъжественост в Източноевропейското изкуство”/ Gender Chesk. Feminity and Masculinity in Eastern European Art, Национална галерия ZACHETA, Варшава, MUMOK, Виена (2010), { Poem 88 }, Taner - Hill Gallery, Атланта, САЩ (2011), „По местата. Тяло – спорт и общество”/ON YOUR MARKS. Body - Sports and Society, DEUTSHES HYGIENE MUSEUM, Дрезден (2011), RASSIM Broadcast, ателие 25, София (2011).

От 1994 г. досега е имал близо 20 самостоятелни изложби в България, Сърбия, Австрия, Франция, Швейцария, Германия.
 

По материали на галерия "Кредо Бонум"




Коментари (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *