“Матеус Пасион” на Бах отново на Разпети петък

|
За четвърта поредна година пълната 4-часова партитура на „Страсти по Матея“ („Matthaus Passion“) от Йохан Себастиан Бах ще звучи в най-красивата софийска зала - Аулата на Софийския университет, по време на Страстната седмица преди Възкресение Христово. За първи път обаче едно от най-възвишените музикални произведения ще бъде изпълнено в традиционния си ден - Разпети петък.
 


История на творбата

Великденските пасиони са богослужебни произведения за последните дни и кръстните мъки на Иисус Христос по някое от Евангелията. Те са наследници на средновековните мистерии. Текстовете често са допълвани и обработвани от либретисти. Текстът на „Матеус пасион“ е съставен съответно от избрани части по Евангелието на Матей, както и свободно съчинени стихове на либретиста Пикандер (псевдоним на Christian Friedrich Henrici). „Матеус Пасион“ е поръчана на Бах от управата на Лайпциг през 1725, поставена е веднъж от него и остава неоценена. Творбата, която ние днес намираме за така величествена и разтърсваща, всъщност дължи живота си на Феликс-Менделсон Бартолди, който я намира и поставя около 100 г. след създаването й при небивал успех. Останалото е история, а пасионът започва да се изпълнява всяка година на Разпети петък в протестантския свят.
 


„Матеус Пасион“ в България

Исторически в България части от „Матеус Пасион“ са изпълнявани през миналия век под диригентството на маестро Добрин Петков в Пловдив и маестро Иван Маринов в Русе въпреки цензурата на комунистическия режим.

Традиционното вече изпълнение в Аулата е ежегодна частна инициатива на група инженери и архитекти, почитатели на Баховото творчество и чрез него търсещи духовното начало в човешкото битие. Идеята и организацията са дело на инженер Георги Колчаков – ръководител на проектантско бюро и горещ поклонник на тази музика от най-ранните си години. Той е подпомаган от свои колеги и приятели, сред които неоценима е и заслугата на диригента Йосиф Герджиков - музикалният ментор, движен от задълбочените си познания за бароковото изкуство. Той обединява професионалните изпълнители с траен интерес към музиката от онова време.

За да се популяризират творбите на композитора, през 2004 е основава фондация „Бахово общество в България“, която финансира тези концерти изключително с частни дарения. Няколко години преди създаването й - през 2000 г., същата група ентусиасти подкрепят организацията и финансирането на изпълнението на „Матеус Пасион“ в зала „България“ в рамките на фестивала „Софийски музикални седмици“ под диригентството на маестро Емил Табаков.



След като чухме пасиона на Благовещение миналата седмица в зала „България“, сега можем да усетим различната красота на по-камерния звук, доближаващ се до автентичността на изпълнението от времето на композитора. Въпреки че залата едва успява да побере мнозината съпричастни, организаторите са убедени, че атмосферата на Аулата с нейната барокова украса най-добре внушава величието на тази музика. Идеята на събитието е то да бъде подарък към колегите и приятелите за най-дълбокия християнски празник и още една форма на духовно съпреживяване и смирение пред саможертвата на Спасителя ни.



Тазгодишният концерт се подпомага и от Културния център на Софийския университет.

Начало: 13 ч. Вход с покани.



Изпълнители:

Камерен смесен хор при храм „Св. Троица“ с диригент Елианка Михайлова

Камерен смесен хор „Ин Сакрис“ с диригент Боряна Найденова

Хор „Musica antiqua – soprano in ripieno“

Камерен оркестър от инструменталисти солисти

Солисти:

Гиргина Гиргинова – сопран, Нина Панкова – сопран, Олга Давидова – алт, Виргил Хартингер – тенор, Петър Данаилов – баритон, Пламен Бейков – бас

Орган: Стефан Далчев

Диригент: Йосиф Герджиков
 

По материали на Фондация „Бахово общество в България“



Коментари (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *