Месец на Вим Вендерс от 22 февруари до 22 март

|
Специална панорама с 21 филма на Вим Вендерс ще започне от 22 февруари до 22 март в Дома на Киното и Кино Люмиер, посветена на визитата на режисьора като специален гост на 11-то издание на София Филм Фест.
„Непознатият” Вендерс ще видим чрез няколко заглавия, които ще бъдат представени за първи път в България, както и любимите филми – „Криле на желанието”, „Париж, щата Тексас” и „Буена Виста Сошъл Клъб”. Филмите ще подгреят идването на култовия режисьор и ще припомнят добрата традиция всички нови и непоказвани филми на Вендерс да са за първи път на София Филм Фест.
Активната работа на Вим Вендерс като режисьор, продуцент, фотограф и автор на текстове го превръща във водеща фигура на независимото кино. Филмовата ретроспектива ще проследи най-важните заглавия от филмографията му. Българските му фенове ще усетят личния му свят, любимите му хора, музика и места по света, за които той разказва в документалните и игралните си филми. Откриването на панорамата е на 22 февруари от 20:30 ч. в Дома на киното с дългоочакваната премиера в България на филма „Светкавици над водата или Филмът за Ник”. Лентата е много личен разказ за режисьор, който иска да помогне на свой близък приятел да изпълни последната си мечта. „Едва ли филм с подобна чувствителност може да бъде наречен документален” е мнението на критиката. Зад камерата стои една от най-личните истории на Вендерс - той прекъсва снимките на филма „Хамет”, за да помогне на своя приятел режисьора Никълъс Рей да завърши последния си филм, който така и не дочаква. Резултатът е забележителен филм, провокирал Вендерс за следващите му шедьоври
Ретроспективата, организирана в партньорство с Гьоте-институт, ще ни върне в 1971 г., когато заедно с четиринайсет други немски режисьори, Вендерс създава продуцентското и дистрибуторско сдружение "Filmverlag der Autoren". Тази компания става ядро новото немско кино и продуцира първите филми на Вим Вендерс, сред които са - “Алената буква” от 1973 г. с блестящото изпълнение на Санта Бергер и “Алис в градовете”, които ще имат своите специални прожекции на панорамата. ”Алис в градовете” излиза през следващата година, а Вендерс написва сценария, режисира и продуцира филма.
През 1976 г. Вендерс създава "Road Movies Filmproduktion Inc" в Берлин – компания, която през годините до 2003 г. продуцира не само неговите филми, но участва като продуцент и копродуцент в над сто други продукции. „Кралете на пътя” от същата година е черно бял road movie, който не отстъпва по нищо на класическия шедьовър в жанра „Волният ездач” на Денис Хопър и е провокиран от обиколка на Вендерс и екипа по провинциалните киносалони в граничните райони между Западна и Източна Германия.
Ще видим и филмът завършен през 1977 “Американският приятел” (прожектиран в България като "Правило без изключение") - филм, получил международно признание и забелязан от Франсис Форд Копола. През 1978 по покана на Копола Вим Вендерс заминава за САЩ, за да заснеме „Хамет” за Zoetrope Productions, с които продължава да работи до 1982. В кратките прекъсвания между снимките, Вендерс успява да създаде "Филмът на Ник – Светкавици над водата" и "Състоянието на нещата", който му донася Златен лъв във Венеция през 1982 – първата от множеството престижни международни награди в кариерата на режисьора.
Още тогава Вендерс написва сценарий по “Motel Chronicles” на Сам Шепард, но двамата решават да започнат работата по сценария отначало. Заснемат филма със заглавие „Париж, щата Тексас” през лятото на 1983. През 1984 филмът получава Златна палма на фестивала в Кан, а Вим Вендерс се превръща в един от култовите режисьори на 80-те. На панорамата публиката ще види и един от най-забележителните филми от историята на киното - „Криле на желанието”, донесъл наградата за най-добър режисьор на фестивала в Кан през 1987. Филмът е отличен с още много световни награди и става повод за издаването на първата книга с фотографии на Вим Вендерс - "Written in the West".
Вендерс постоянно търси различни форми, с които да експериментира, и така през 1991 г. завършва пълнометражния си научно-фантастичен проект "До края на света". Недоволен от версията на филма, която продуцентите решават да пуснат на екран, Вендерс продължава работата по филма и 12 години по-късно завършва нова 5-часова режисьорска версия. Точно тя ще бъде прожектирана в София на специалната ретроспектива. В програмата е включен и създаденият през 1993 “Толкова далеч, толкова близо” ("Faraway, So Close") – продължение на култовия „Криле на желанието”. Следва поредния забележителен проект "Отвъд облаците" – филм, който заснема съвместно с Микеланджело Антониони (1995).
Прочутият филм „Лисабонска история” 1994 с един от любимите актьори на Вендерс - Рудигер Фоглер ще бъде част от важните акценти в програмата на ретроспективата. Музиката на световноизвестната португалска група „Мадредеуш” е съществена част от успеха на филма.
В София за първи път ще видим документалния “Токио Га” – филм за любимия на Вендерс японски режисьор Ясуджиро Одзу, както и още един филм за друг приятел на Вендерс – документаления разказ за японския моден дизайнер Ямамото - “Записки за градове и дрехи".
След успеха на „Буена Виста Сошъл Клуб” (1999), възкресил таланта на цяла плеяда кубински музиканти и наложил световна маниа по кубинската музика, Вендерс създава още два музикални филма. За първи път в Източна Европа ще бъде прожектиран „Ода за Кьолн” (2002) - уникален рок-филм за немската рок група БАП – свирили на една сцена с Ролинг Стоунс и Брус Спрингстийн. Филмът, иронично наречен от Вендерс „Филм за родината”, с право може да се счита за един от шедьоврите в жанра. Година по-късно Вендерс създава „Душата на човек” (2003) – филм, част от продуцираната от Мартин Скорсезе поредица за блуса. Вим Вендерс особено държи на музикалните си филми и се очаква лично да ги представи пред публиката в София.
Със „Обетована земя” (2004), който ще се разпространи в българските кина успоредно с фестивала, Вендерс завършва своята Ел Ей трилогия, част от която са още “Краят на насилието” и “Хотел за един милион долара”. Филмът се занимава с бедността и параноята в Америка след 11.09.2001.
„Не ме търси” събира отново Вим Вендерс и носителя на „Пулицър” Сам Шепърд. 20 г. след култовия “Париж, щата Тексас” златният тандем Вендерс–Шепърд напомня отново печелившата си формула – силна драматургия, талантлива режисура и безкомпромисна актьорска игра. Филмът носи на Вендерс номинациите за Златната палма, и наградата на Европейската филмова академия за операторско майсторство.
Вим Вендерс ще получи наградата на София за цялостен принос в световното кино.
 

По материали на София Филм Фест



Коментари (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *