Открит е нов запазен стенопис на маите в Гватемала

|

Най-старият запазен маянски стенопис разкрива историята на древен владетел, както и сложната йероглифна система на маите.
В Гватемала бе открита и най-ранната гробница на маянски владетел. Уникалната находка ще бъде отразена в изданията на National Geographic по целия свят за м. януари 2006



Екип от археолози от разкопките на древния обреден център на маите, открит в Гватемала, разкриха последната стена от голям маянски стенопис, датиращ от 100 години преди новата ера. Стенописът изобразява митологични сцени, свързани с произхода на маянските владетели, и разкрива високо развитото йероглифно писмо на тази цивилизация. Преди откриването на забележителната фреска малко находки свидетелстваха за съществуването на древните владетели или за това, че са използвали сложната писменост и изкуство, за да утвърждават правото си на управление.
Археологическият обект, познат като Сан Бартоло, обхваща пирамиден комплекс и няколко подземни помещения. На запад от пирамидата, където бе открита стаята с фреските, екип от археолози, воден от Моника Пейесер Алесио от Гватемала, разкри най-ранното погребение на маянски владетел до момента, датиращо от около 150 години преди новата ера. Последните разкрития и новини от разкопките ще бъдат отразени в първия (януарски) брой на списанието National Geographic за 2006 година.
Ръководителят на този проект - Уилям Сатурно от Университета в Ню Хампшир и Археологическия и Етнологически музей Пийбоди в Харвард, сподели, че наскоро разкритата западна стена в стаята с фреските е шедьовър на древното маянско изкуство, изобразяващо историята на сътворението, митологията на царската власт, както и на божественото право на владетеля. Стената, с дължина близо девет метра и ширина около метър, ни показва две сцени на коронация – митологична и коронацията на истински владетел.
Екипът от археолози установи, че фреската датира от около 200 години по-рано, отколкото се предполагаше в началото. Както вече е известно, Сатурно откри стаята с фреските съвсем случайно през 2001 година. За да се скрие от слънцето, той потърсил сянката на изкоп, прокопан от грабители в още заровената под земята пирамида. Когато насочил фенерчето си към стената, Сатурно видял фреската. Сега той и неговият екип са по средата на петгодишен проект за разкриването на стенописа и неговата история.
“Усещането е същото като да познаваш само модерното изкуство и изведнъж да се натъкнеш на Микеланджело или Леонардо”, споделя трийсет и шест годишният Сатурно. “С финия си рисунък и сложния стенопис, разкриващ митологичните основи на маянската царска власт, тази стая преобърна много от това, което си мислехме, че знаем за ранните маи. Стенописът свидетелства, че изкуството на ранните маи е достигало висока степен на развитие и изящество далеч преди великите произведения, датиращи от VІІ век, тоест Класическия период.”
Фреската е изключително добре запазена. “Части от нея все още изглеждат така, сякаш са били нарисувани вчера”, отбелязва Сатурно.
Проектът в Сан Бартоло се осъществява със съдействието на Националното географско дружество, Национална фондация за хуманитарни науки, Музеят Пийбоди, както и на фондациите Анненберг и Рейнхарт. Работата на археолозите се извършва с разрешението на Гватемалския институт по антропология и история.
“В интерес на гватемалската държава е да подкрепяме археологическите проучвания в региона, реставрацията на фреската и програмата за нейното опазване на Д-р Сатурно и неговия екип. Освен това, ние също имаме желанието да стартираме проект за запазването на стенописите”, каза Ервин С. Лопес Агилар, председател на департамента за предиспански паметници на културата в Гватемала.
Първата част на западната стена изобразява сътворението на световния ред. Четири божества, различни форми на сина на Бога на Царевицата, извършват кърваво жертвоприношение. Те поднасят даровете към четирите посоки на света и по този начин оформят материалния свят. Божествата се движат из вселената на маите. Първият бог стои във водата – той принася в жертва риба и така сътворява водното подземно царство. Вторият е стъпил на земята и принася в жертва сърна, така създава земята. Третият се носи във въздуха и принася пуйка - така сътворява небето, а четвъртият стои насред поле с цветя и поднася благоуханни цветове – храната на боговете. Така той създава рая на изток, където слънцето се преражда всеки ден.
Втората част на стенописа изобразява Бога на Царевицата, който създава центъра на света и е коронясан на дървен ешафод. Финалната част проследява неговото раждане, смърт и възкресение, осигуряващо препитанието на цял свят. Последната сцена изобразява историческата коронация на маянски владетел с име и титла, на която царят получава короната си от свой слуга. Издигащ се на престола в компанията на боговете, владетелят претендира че е получил от самите тях божественото право да управлява.
Иконографът на проекта, Карл Таубе от Калифорнийския университет в Ривърсайд, споделя, че фреските в Сан Бартоло са несравнимо доказателство за ранното развитие на маянската митология и изкуство. “Подобни изображения често са изпотрошени или сериозно увредени от ерозията”, казва той. “За щастие, цветовете на фреските в Сан Бартоло са се запазили отлично и рисунките изпълват стените на помещението. Сложните червени спирали изобразяват вятър, дихание или аромат, и могат да се забележат, излизащи от устите на змии и други създания, както и по краищата на крилете на птиците, за да изобразят движение. В откритата досега част от стенописа Богът на царевицата се появява цели седем пъти, което ни дава безпрецедентна информация за неговата митология и атрибути през тази ранна епоха”.
Въпреки че е рисувана около 1500 години след фреските в Сан Бартоло, книгата на маите, позната като Дрезденския кодекс, включва много сходна подредба от сцени, изобразяващи жертвоприношения и дървета, указващи посоките на света.
Поради факта, че оцелелите йероглифи във фреските датират от векове преди тези от класическия период, разчитането им засега си остава трудна задача. Давид Стюарт, Професор по мезоамериканско изкуство и култура от университета в Остин, щата Тексас, заел се с разчитането им, предполага, че тези йероглифи са най-вероятно обяснения към фигурите, на които отговарят. Пример за това е частта от западната стена, изобразяваща един от младите богове, принасящи жертва, описан в съответния текст като “звездния човек”. “Текстът е загадъчен, но подчертава неговата космологична роля в по-големия мит за сътворението”, казва Стюарт.
На повече от километър от стаята с фреските, екипът от археолози на Моника Пейесер Алесио направи разкопки на една малка пирамида и откри под тежки затварящи блокове сводеста гробница, вероятно на един от първите маянски владетели. В гробницата археолозите откриват и погребален комплекс. В първата му част са положени пет керамични съда; във втората – малко човешки кости и шест керамични съда; в третата – костите на мъж с плоча от нефрит (символ на владетелите на Маите и тяхното царуване), положена върху гърдите му, както и голяма статуетка от зелен камък и седем съда, включително изящно изваяна купа във формата на жаба и ваза с лика на Чак - Бога на Дъжда.
През изминалата година археолози, работещи в близост до стаята с фреските, откриха останки от други две помещения – едно пред стаята с фреските и едно на върха на пирамидата. Екипът откри още хиляди фрагменти от различни стенописи – само над 9000 бяха намерени в разкопките в близост до второто помещение. Изображенията на тези фрагменти са по-дребни и по-сложни, а рисунъкът - по-фин и деликатен. Сатурно и неговият екип се надяват да успеят да сглобят фрагментите и да разберат значението на тези стенописи.
“Художествените и физически следи от най-ранните владетели на маите в Сан Бартоло са една от най-важните археологични находки от маянската цивилизация през последните няколко десетилетия”, каза Сатурно. “Тя ни отвори прозорец към самия произход на маянската цивилизация. А може би и ще ни разкрие нови изненади и тайни, след като продължим с разкопките и успеем да сглобим повече изображения и йероглифи от стенописите, които открихме.”
 

По материали на National Geographic България



Коментари (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *