„Приказка за Скитника-крал” откри първия Куклен софийски театрален салон

|
Съюзът на артистите в България съвместно със Столичен куклен театър откриха Куклен софийски театрален сезон на 17 март 2013 г. За първи път от създаването на Националните награди ИКАР в категорията Куклено изкуство има 9 номинации. В периода на десетдневния куклено-театрален преглед на сцената на «Гурко»14 ще бъдат представени всички номинирани в категорията представления.



Инициативата стартира с номинирания за „Най- добър куклен спектакъл” на Столичен куклен театър  - „Приказка за Скитника - крал”, с режисьор Катя Петрова. Събитието бе подкрепено от партньорите на ежегодните Национални награди ИКАР, както и от драматични и куклени актьори, чиито деца бяха почетните гости на 17 март. В деня на откриването имаше много изненади за децата и техните родители. Минути преди „Приказка за Скитника - крал” цирк „Балкански” забавляваха децата и техните родители, а след края на историята за Франтишек – крал, всеки малък зрител имаше възможността да създаде герой от постановката на Катя Петрова заедно с екипа на Столичен куклен театър. Организаторите на Куклен софийски театрален салон имат амбицията да превърнат събитието в традиция.

Сцена от спектакълаПриказка за Скитника - крал” е чудесно представление, което напълно заслужава номинацията си в категория "Най-добър спектакъл". Три приказки на Карел Чапек ("Скитническа приказка", "Голяма докторска приказка" и "Голяма котешка приказка") са нанизани в герданчето на историята така естествено и преливащо една в друга, както могат да го направят само приказните герои или умелите разказвачи. Приключенията на Франтишек, скитникът, когото всеки гони и обижда с какви ли не думи, са разказани от трима Много Тайни Агенти, събрали се на симпозиум в Прага, където пушат с лули, играят на карти и обсъждат случая на Франтишек. Защото той изглежда твърде свръхестествен, а, както е известно, свръхестествени явления не съществуват. Ала когато се окаже, че въпреки всичко Франтишек е квалифициран като несъмнено свръхестествено явление, той е надлежно вписан в съответния регистър. А защо е там, защо белите врани грачат на ята из целия свят и крал ли е Франтишек крал могат да видят не само децата, а и родителите им.

Убедена съм, че и двете възрастови групи няма и за секунда да се отегчат (но все пак имайте предвид, че представлението е за деца над 5 години). Въпреки че куклите са застъпени малко, прекрасната игра на актьорите, изобразяващи колоритните характери на шпионите Сеньор Дебелаанен (Румен Угрински), Синьор Хитрани (Румен Гаванозов), Мистър Пъхнинос (Станимир Гъмов), находчивите хрумвания и импровизации и темпото на представлението увличат така, че никой не усеща как се е изтърколил един час.

Иска ми се да се възхитя от начина, по който на сцената оживяват пътешествията на Франтишек и шпионите, как картинно се изобразява почти цял свят, с помощта на няколко летви, актьорска игра и сладкодумие. С чудесната спойка между тези три елемента много образно на сцената се издигат Алпите, плуват лодка и водно колело, пътуват влак и автомобил, лети самолет, пада парашут, гейши въртят елегантни хартиени чадърчета, слонове надават разярен зов, съска змия, над реката се протяга мост, накланя се кулата в Пиза... И още, и още, и още, без да има повторение в идеите ни за миг, без нещо да е недоизпипано, нито пък претрупано.

Не мога да пренебрегна и езика на постановката. Разгръщайки страниците на "Девет приказки и две в повече" на Карел Чапек, издадена пред далечната 1972 година, смятам, че е използван преводът на Мария Беязова-Войтова с всичките му достойнства - топъл, колоритен, жив език. Думите разцъфват от устата на актьорите и политат из залата като пъстри птици с величествен размах на крилете. Дори обидите, с които е обсипван Франтишек, са намерени с идеалния баланс между сериозност и мекота. Думите са лоши, но не грозни и родителите няма да се притесняват какво ще научи детето им. Глупаво е да се преструваме, че можем да говорим само с красиви и учтиви фрази, но нека за най-малките думичките да са: "В полицията значи му викали Франтишек Крал, но останалите хора го наричали с най-различни имена - странника, скитника, безделника, лентяя, бродягата, вагабонтина, досадника досаден, парцаливкото, дрипльото, пройдохата, бедняка, чешита, никаквеца, некадърника, гладника, голтака, нехранимайкото…"

Франтишек на Георги Спасов е чудатият добър човек, който може да е на мястото си само в една приказка, наивен и честен, без да е глуповат, смел и любопитен, óправен по своему, приключенец несъзнателно, защото животът е едно голямо и красиво приключение. Вдъхновяващ персонаж във вдъхновяващ спектакъл, интересен и естетически.


Другите номинирани куклени спектакли, които можете да гледате на сцената на Столичен куклен театър, по категории са:

Куклен спектакъл



  1. „Вграждане” по текст на Мария Станкова, режисура Веселка Кунчева, Държавен куклен театър – Пловдив – 26.03.2013 г./ 19.00 ч.

  2. „Вълшебното огниво” по Ханс Кристиян Андерсен, режисьор Георги Михалков, Държавен куклен театър – Варна 21.03.2013 г./ 10.30 и 16.30 ч.

  3. „Приказка за скитника-крал” по Карал Чапек, режисьор Катя Петрова, Столичен куклен театър – 19.03.2013 г. и 23.03.2013 г./ 16.30 ч.


Индивидуално постижение в кукленото изкуство



  1. Магдалена Митева за сценария, режисурата и сценографията на „Изгубеният ключ”, Държавен куклен театър – Видин 23.03.2013 г./ 10.30 и 12.00 ч.

  2. Мила Коларова и Божидар Александров за актьорското им постижение в „Грозното патенце” по Ханс Кристиян Андерсен, Театър 199 „Валентин Стойчев”

  3. Свила Величкова за сценографията на „Пепеляшка” по Шарл Перо, Държавен куклен театър – Стара Загора (24.03.2013 г./ 10.30 и 12.00 ч.) и за сценографията на „Любовта към трите портокала” по Карло Гоци , Куклен театър – Сливен (19.03.2013 г./ 16.30 ч. и 20.03.2013 г./ 10.30 ч.)


Авторска музика или оригинално музикално оформление



  1. Асен Аврамов за „Медея – майка ми“, спектакъл на Иван Добчев и Маргарита Младенова, Театрална Работилница „Сфумато“

  2. Калин Николов за „Вуйчо Ваньо“, от А. П. Чехов, режисьор Пламен Марков, ТМПЦ – Варна, Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ и за „Нощна пеперуда“ от П. Гладилин, режисьор Явор Гърдев, Народен театър „Иван Вазов“

  3. Христо Намлиев за „Вграждане“ по текст на Мария Станкова, режисьор Веселка Кунчева, Куклен Театър – Пловдив


Сценография



  1. Елена Шопова и Никола Налбантов за визуалната среда на „ПроТекст 5: Навреме“, проект на Организация за съвременно алтернативно изкуство „36 маймуни“

  2. Мариета Голомехова за „Вграждане“, по текст на Мария Станкова, режисьор Веселка Кунчева, Куклен Театър – Пловдив

  3. Никола Тороманов, Даниела Ляхова и Венелин Шурелов за „Хамлет“ от У. Шекспир, режисьор Явор Гърдев, Народен театър „Иван Вазов“


Гергана Стойчева - Нуша



Коментари (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *