Пътуване с изпятата мъка на Мариза

|
Представете си малка таверна, трептяща светлина от свещи, чаша португалско вино в ръката ви и всички около вас притаили дъх, за да се върнат в някакви тъжни, но скъпи спомени чрез един от най-пламенно-емоционалните музикални стилове – фадото...

Всичко това беше възможно, дори почти реално, в студената вечер на 11 април в зала 1 на НДК, където една от най-известните съвременни фадо певици Мариза изнесе своя втори концерт в България. Сцената беше превърната в автентичен „дом за фадо” (на португалски: casa do fado), а певицата заедно с тримата си китаристи (две португалски китари и една акустична) ни пренесоха в автентичната португалска атмосфера, необходима, за да се разбере и почувства т.нар. „саудаде”, с което португалците описват този традиционен стил, носещ усещането за самота, носталгия по непостижимото и отминалото, любовна мъка.

Облечена в дълга черна рокля, Мариза започна концерта без излишно суетене. Въпреки тъжния характер на песните обаче, тя предразполагаше публиката, разхождаше се сред залата, здрависваше се, раздаваше своята почит и сподели радостта си от факта, че културата на нейната страна става известна по различни места на света благодарение на музиката й.

Мариза представи пред българската публика своя последен албум „Fado Tradicional”, включващ изпълнения на някои от най-известните фадо песни (текстовете на които са португалски поеми) като Fado Alexandrino, Fado Seixal, Fado Amora и др. Освен това чухме и много от любимите си песни от предишните й албуми като „Primavera”, „Dona Rosa”, „Ó gente da minha terra”, „Meu Fado Meu”, а на „Rosa Branca” дори успя да ни научи да пеем на португалски.

„Не си спомням първата си играчка, но помня първото си фадо”, сподели певицата, започнала да пее от едва 5-годишна възраст в малка кръчма в Лисабон, чиито собственици са били родителите й. В края на концерта Мариза изпълни и трибют към Амелия Родригеш, наричана още фадо кралицата, и ни пожела „лека нощ” с песента на Карлос дa Майа „Boa Noite Solidao” („Лека нощ, самота”).

Убедена съм, че за повечето от нас това беше едно съвсем различно и напълно ново преживяване. А именно потапянето в друга култура, друг мироглед ти помага да оцениш истински ненапразно заслужилите толкова много призвания способности на младата певица. Тръгваме си с надежата това да не е последното ни пътуване до страната на фадото.
 

Илияна Генова




Коментари (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *