Тринадесет филма на кинотандема Тавиани в програмата на 17-ия СФФ

|
Паоло Тавиани и съпругата му Лина Нери Тавиани ще представят лично носителя на „Златна мечка” „Цезар трябва да умре”. Билетите за ретроспективата на Тавиани в Дома на киното вече са в продажба.
За най-запалените киномани и почитатели на София Филм Фест, както и за всички зрители, които искат да са сред първите, които ще гледат филми от тазгодишната програма, киномаратонът започва от 1 март в Дома на киното. В седмицата от 1-ви до 7-и март ще бъдат показани 12 филма от ретроспективата на братя Тавиани. Паоло Тавиани е сред специалните гости на 17-ия София Филм Фест.
Кадър от филма"Под знака на скорпиона" (1969) е праисторическа притча за две племена, които се спасяват от природно бедствие и влизат в конфликт относно бъдещето си, тъй като за едните най-важно е самосъхранението, а за другите – авантюрата и търсенето на пълното щастие. В своя четвърти филм братя Тавиани използват алегорията в едно метафизично и метафорично разсъждение за сблъсъка между революционери и реакционери, между различните поколения. Сред актьорите са Джан Мария Волонте и Лучия Бозе.
Кадър от филма

„Свети Михаил имаше петел (1972) е вдъхновен от разказа на Толстой „Божие и човешко”. Филмът е построен в три части, подобно на музикално произведение, и се развива на три места, обединени от главния герой Джулио Маниери – анархист интернационалист, осъден на строг тъмничен затвор през 1870 г. Този завладяващ разказ за политическия и идейния конфликт между утопичния и научния социализъм е една от най-хармоничните творби в кариерата на братята Тавиани.

Кадър от филма
Във филма „Алонзанфан (1974), чието заглавие е заимствано от припева  на „Марсилезата" („Allons enfants de la Patrie...”), такъв е и прякорът на един млад карбонар. В далечната 1816 г., в разгара на Реставрацията, когато Наполеон е на о-в Света Елена, а австрийците – в Милано, младият мъж продължава да вярва в предстоящия „ден на славата”. Главният герой на историята обаче е Фулвио, милански аристократ, бивш якобинец и Наполеонов офицер, завърнал се след много премеждия към охолния живот на семейството си и убеден, че Революцията е просто утопия. В актьорския състав блестят Марчело Мастрояни и Леа Масари.

Кадър от филмаСъс сигурност  един от най-успешните филми на братя Тавиани е „Баща- господар(1977), удостоен със „Златна палма” в Кан. С него се открива ретроспективата на 1 март в Дома на киното. Създаден по автобиографичната книга на Гавино Леда, овчар от Сардиния, филмът разказва как до 20-ата си година Леда живее със стадото по баирите – откъснат от училището и обществото, и едва по време на военната си служба получава гимназиална диплома. Тогава започва и бунта му срещу бащата, на когото дължи дългогодишната си изолация... Филмът заявява ясно необходимостта да се разрушат оковите на авторитарната власт, да се отхвърли мълчанието (неслучайно е особено изобретателен в звуковото и музикалното си оформление). Ролята на бащата е поверена на Омеро Антонути.

„Нощта на Свети Лаврентий” (1982) е носител на много престижни отличия, сред които Голямата награда на журито от фестивала в Кан и 4 награди „Давид на Донатело”. Филмът отвежда  зрителите в 1944 г., при група мъже, жени и деца, които успяват да избягат от немците в рискован опит да се доберат от своето градче в Тоскана (зона, вече заета от американската войска). В „Нощта на Свети Лаврентий” изобилстват красивите моменти: образите прелитат пред очите като ято лястовици насам и натам между личните спомени и колективната памет, хрониката и фантазията, епичното и елегичното. Музиката е една от четирите партитури, писани от Никола Пиовани за братята режисьори.Кадър от филма
Кадър от филмаПрез 1984 година, Паоло и Виторио Тавиани снимат екранизация по четири новели от Луиджи Пирандело („Другият син”, „Лунна болест”, „Делвата” и „Реквием”). „Хаос има  пролог и епилог под формата  на „Беседа с майката” (по разказа „Беседи с персонажите”), в който Омеро Антонути изиграва прочутия сицилиански писател от Кавусо (сиреч „хаос” – така се превежда името на местността край Агридженто, откъдето е Пирандело). Верни на своята поетика, братя Тавиани са избрали четири истории от живота на селяните, на унижените и оскърбените, които се борят с нищетата, несправедливостта, суеверията. „Хаос” е великолепен, обаятелен  филм, в който има нещо лирично  и епично, пред което затаяваш  дъх и което остава запечатано  в паметта ти...”
Кадър от филма„Добро утро, Вавилон(1987) е едно от най-любопитните заглавия, които ще бъдат представени в ретроспективата на братя Тавиани. Сценарият ни връща  много назад във времето: годината е 1910, Андреа и Никола, синове на тоскански майстор-зидар, останали без работа, решават да емигрират в Америка. Там те работят като пастири, а после се местят в Калифорния и се сдобиват с работа, успех и пари покрай великия режисьор Дейвид Уорк Грифит, който тъкмо работи по шедьовъра си „Нетърпимост”. Във филма се преплитат много теми – семейството, занаятът, достойнството, надеждата. След появата  на „Добро утро, Вавилон” критиката  определя братя Тавиани като „едни от истинските поети на днешното кино”.
Кадър от филма„Нощно слънце(1990) е създаден по мотиви от недовършената и публикувана посмъртно повест на Лев Толстой „Отец Сергий”. След като открива, че благородната му годеница е била любовница на Карл III, кралят на двете Сицилии, барон Серджо Джурамондо захвърля военната си униформа и става монах, а след това и отшелник, когото всички вземат за светец, докато накрая следите му съвсем се изгубват. В един от най-красивите си и съвършени филми братя Тавиани разказват за необходимостта от тишината, в която човек преоткрива собственото си аз и преосмисля маршрута на допуснатите грешки. В „Нощно слънце” Тавиани залагат на интригуващото актьорско присъствие на Джулиън Сандс, Настася Кински, Шарлот Генсбур.
„Фиориле(1993) акцентира върху любовното разочарование, неистовата социална амбиция и предчувствието за несправедлива смърт. В основата на сюжетното действие стои вълнуваща легенда за златото, която отвежда зрителя във времето на Наполеон, когато войската му достига Тоскана. Тогава парите на полка са поверени на млад лейтенант – красив идеалист на име Жан, чиято съдба се преплита с тази на бедното селско семейство Бенедети, когато  Елизабета Бенедети се влюбва в Жан и той отговаря на чувствата й...

Кадър от филма

Любовна история е в основата и на „Сродства по избор (1996), за който 60-годишните режисьори са вдъхновени от ключовия роман на 60-годишния Гьоте. Филмът е разказ за сблъсъка между разум и страст, лични намерения и съдба в срещата между две двойки.

Кадър от филма

Кадър от филмаС кинотворбата от две части „Ти се смееш (1998) Тавиани отново се завръщат към Пирандело. Филмът ни среща с бивш баритон, който с неудовлетворение работи като служител в Римската опера през 30-те години на ХХ век и с отвлеченият син на покаял се сицилиански мафиот, който сътрудничи на властите...

 

Кадър от филмаПредпоследният филм на братския тандем „Чифликът на чучулигите” (2007), е сниман в България, с участието на известни български актьори. А игрално-документалният „Цезар трябва да умре” разказва за репетициите и изпълнението на пиесата „Юлий Цезар” на Шекспир, изиграна от затворници с дългогодишни присъди в римски затвор, и ще бъде представен на официална италианска гала в рамките на СФФ 2013.

Ретроспективата на Братя Тавиани ще бъде представена по-късно и в Евро Синема – от 22 март.

 

 

По материали на София филм фест



Коментари (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *