„Фалстаф” за пръв път на оперната сцена във Варна

|
По повод 200-годишнината от рождението на великия Джузепе Верди, Държавна опера Варна поставя за първи път в своята история последната му творба „Фалстаф”. Идеята, възникнала още преди петнадесетина години, но не получила финансова подкрепа от общината под претекст за големия брой солисти, сега се осъществява с партньорството на Opera International Foundation. След „Кармина Бурана” и „Катули Кармина” на Карл Орф, „Севилският бръснар” от Джоакино Росини и „Веселата вдовица” от Франц Лехар, постановката на „Фалстаф” е четвъртият проект, който Варненската опера реализира с тази фондация.

В постановъчния екип са поканени известни творци от италианската и световна оперна сцена – диригента Стефано Сегедони, познат ни от премиерата на „Севилският бръснар”, режисьора Джулио Чабати, сценографа Платон Барди и костюмографа Марко Натери. За изработването на някои маски и шапки за постановката Марко Натери привлече възпитаници на Професионалната гимназия по моден текстил и дизайн във Варна, които с въодушевление се включиха в подготовката.

Диригент на хора е Стефан Бояджиев. Усилено репетират два състава със солисти: Алфио Грасо, Андреа Кортезе, Алваро Лозано, Серджо Форести, Мария Санчес, Ева Корбета, Мария Аббате, Джована Якобелис, Франческо Пакорини, Ивайло Михайлов, Орландо Полидори, Биляна Ковач, Стефания Маярди, Тицияна Фабиети, Розария Палана, Стефано Консолини, Христо Ганевски, Антонио Марани, Гео Чобанов. Съгласно обичайната практика, след генералните репетиции, постановъчният екип ще определи кой солист на коя дата ще пее.

Веднага след предпремиерните спектакли (след първия на 3 април, вторият е на 4 април от 17.00 ч.), част от екипа заминава на турне в Холандия. И в двете представления ще видим предимно италиански солисти, а през лятото на тази година предстои истинската премиера на „Фалстаф” с участието на български солисти. Специално за ролята на Фалстаф вече е ангажиран талантливият баритон Кирил Манолов, победител в 14-ия Международен конкурс за млади оперни певци „Борис Христов” през 2009 г., получил тогава и голямата награда „Златен пръстен на София”, неприсъждана от 1992 г.



„Фалстаф” или Комедия на ревността 

Tutto nel mondo e burla. L’uom e nato burlone

Джузепе Верди е бил убеден, че последната му опера ще бъде „Отело”, но когато либретистът на „Отело” Ариго Бойто му предоставя либретото си по комедията „Веселите уиндзорки” и драмата „Хенри ІV” от Уилям Шекспир, в които присъства образът на Фалстаф, той истински се възторгва. Сбъдва се мечтата му да съзаде комична опера. Силата на вдъхновението му е толкова голяма, че за по-малко от две години завършва новата творба. Самият той я определя като „лирична комедия”, доколкото в нея се преплитат две драматургични линии – романтично-любовна между Нанета и Фентън и комично-иронична около колоритния образ на благородника Сър Джон Фалстаф. И всичко това – в прекрасните традиции на италианската комедия дел арте.
В същото време, без моралната назидателност и едноизмерност, характерни за този жанр, и в унисон с многопластовите идеи на Шекспир, Верди и Бойто извеждат във финала на „Фалстаф” ироничното послание за човека, който заслужава насмешка, но и разбиране: „Tutto nel mondo e burla. L’uom e nato burlone.” (Всичко в света е закачка. Човекът е роден шегаджия).
Забележителни са художествените достойнства на „Фалстаф”. Верди влага целия си житейски и професионален опит, подплатен с финес, оптимизъм, но и с известна тъга. Обличайки текста в музика, той изобразява характера на речта по начин, който в максимална степен доближава оперното до театралното изкуство. Пародийните арии се преплитат с лирични любовни епизоди, а ансамблите изискват изключително майсторство и музикалност от солистите. Чувството за хумор и иронията, заложени в музикалната същност, допълнително усложняват партитурата и превръщат ”Фалстаф” в трудно за изпълнение произведение.

С премиерата на „Фалстаф”, изпълнена на 9 февруари 1893 г. в Миланската скала, се отбелязва 80-годишния юбилей на композитора. Предизвикала истински фурор сред зрителите, операта е увенчана със суперлативи като „чудото на Верди”, „най-съвършената музикална комедия” и др. Славата на композитора достига своя връх. Нарицателно става определението за „Отело” като „трагедия на ревността”, a за „Фалстаф” като „комедия на ревността”. На Верди и Бойто са предложени дори благороднически титли, но те ги отказват.

Защо ли?

Билети по 10, 15, 20 и 30 лв., ученици, студенти и пенсионери 6 лв. ПAKET ФАМИЛИЯ ОПЕРА за четирима на цена от 24 лв. (4 билета х 6 лв.) Спектакли на Детско-юношеската опера - 5 лв. Резервации и продажба на билети на тел.:  052-665 022;  052 650 666 и на e-mail: tickets@operavarna.bg; www.operavarna.bg.

Работно време на билетната каса: oт понеделник до петък 10 - 19 ч.; събота 11 - 18 ч.


Коментари (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *