“Цветовете на Париж”, изпяти от Нувел Ваг

|
В четвъртия си студиен албум - „Couleurs sur Paris” (Цветовете на Париж), брилянтно пресъздаващ пост-пънк-попа, френската супер група Нувел Ваг (Nouvelle Vague) извръща поглед от английската ню уейв музика, за да погледне към френската. Вдъхновяващият резултат е следствие на съвместната работа на две поколения герои на чартовете с най-добрите съвременни френски изпълнители като Ванеса Паради, Соко, Камил и др.
За албума Нувел Ваг избират най-добрите поп хитове на Франция от 80-те години на миналия век. Те ще представят този албум на първия си концерт в София на 2 април в зала 3 на НДК.
Беше време, когато всичко се дължеше на пънк революцията. 1976 – 1977 са годините на невероятната експлозия на англоговорящи групи, събрали енергията на цяло поколение западни младежи - бунтовници, готови да вземат китарите си и да ги използват като оръжие. И все пак пънк музиката сама по себе си действа като взрив, който радикално оформя облика на попа от 80-те години и става вестител на неспирен поток от вдъхновени изпълнители.
Въпреки че често говорим за английско
–американските златни години на пост–пънка от 1978 до 1984 г., който включва изпълнители като Talking Heads, Joy Division, PIL и Devo, Франция също се включва в това движение.
Сега Нувел Ваг отдават почит към този разкошен френски период, облечен от нихилизма на пънка, горчивината на икономическата криза, парадоксалността и омаята на духа на попа.
Заглавието „Couleurs sur Paris” е вдъхновено едновременно от известна колекция пощенски картички и пънк химна на Oberkampf от 1981 г. и отразява периода, който лъкатуши между въодушевлението и отчаянието. В албума са все популярни песни от ъндърграунд сцената до златните записи, това, всъщност, е безкрайната история на попа.
Тук са написаните от някога познатите като „модерните млади хора” изпълнители и включващи електропоп ритмите на Elli & Jacno (“Anne cherchait l’amour”, 1979), Lio (“Amoureux solitaires”, 1980), Etienne Daho (“Week-end à Rome”, 1984), заедно с Lili Drop (“Sur ma mob”,1979) и Taxi Girl (“Je suis déjà parti”, 1986). Песните от албума обаче ясно изразяват надеждите и разочарованията от днешния ден.
Чувството за меланхолия, внушено от лишения от илюзии текст “Déréglée” на Мари-Франс (икона във френския нощен живот), е дори по-осезателно в хита на The Civils от 1981 г. които цинично пеят „Довечера те ще умрат в Чад, но моята мечта е да си купя нов уокмен”, като последва хорово пеене „Икономическата криза е прекрасна, упадъкът е истинското чувство”.
Ударната пънк вълна на албума може да се усети и в музиката на групи, които радикално променят френската култура и песен. Подобно на град Руан, където се появяват Les Dogs, всяко провинциално градче, както и по-голям град във Франция, започва да ражда групи в края на 70-те и началото на 80-те години. Памфлетът на Wunderbach от 1983 г. „Забравете Америка” предшества това, което днес наричаме алтернативен пънк. Жанр, които печели бурно одобрение с “Mala Vida” на Мано Негра (Mano Negra).
Индошин (Indochine), френските поп легенди от последните 30 години, също подкрепят тази модна вълна през лятото на 1983 г. с песента “L’aventurier”, след като първият сингъл прелива от духа на бунта. Rita Mitsouko - дуото, което изплува от парижката ъндърграунд пънк сцена в края на 70-те и се издига до звездите през 1984 г. с “Marcia Baïla”.
Въпреки това жанрът е най-силно повлиян от Ноар Дезир (Noir Désir). След първия си сингъл през 1987 (“Où veux-tu qu’je r’garde?”) те си спечелват мейнстрийм успех с техния уникален фюжън от мрачността на 80-те и мощен рок. Отвъд метеоричния успех на Les Gamines и пагубния дух на Jad Wio френският пост-пънк достига своят климакс с успеха на Rita Mitsouko, Stephan Eicher и Manu Chao, чиито албуми царуват в чартовете на Франция през 90-те години.
Концертът на Нувел Ваг се организира от продуцентска компания „БГ Саунд Стейдж” и Френския институт в София. Билети се продават в мрежата на Ивентим и на касата в НДК.
 

По материали на БГ Саунд Стейдж






Коментари (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *