Японската изложба “Изкуство на духа” ни приобщава към световните столици

|
В рамките на дните на японската култура от 2 до 6 ноември в Националната галерия за чуждестранно изкуство ще бъде открита изложбата “Изкуство на духа”, която е под патронажа на Президента Георги Първанов, Министъра на културата Стефан Данаилов и Техни Превъзходителства - господата Фукуи и Дийм – посланиците на Япония и Австрия.
В своето обръщение по този повод, Президентът Георги Първанов казва, че България от векове играе важна роля като кръстопът между Изтока и Запада, между Севера и Юга. Желанието за културен диалог е присъщо на българите и това е опит да се разберат художествените постижения на другите народи. В потвърждение на тази традиция България дава домакинство на тази художествена проява на две приятелски страни с богати национални култури и традиции като Япония и Австрия.
В изложбата ще бъдат показани над 400 творби маслена живопис, тушови рисунки, акварел, графика, калиграфия, скулптура, керамика, фотография. Заедно с японските творци ще бъдат представени и двама млади австрийски художници. От години експозицията пътешества по света - Северна и Южна Америка, Австралия, Китай и Корея, по европейските столици – Париж, Рим, Лондон... Миналата година домакин на събитието е била Виена. Вдъхновител на тази мащабна проява е благотворителната фондация “Heart Art Communication – Tokyo”. Освен изложбата, тя е осигурила на Националната галерия за чуждестранно изкуство дарение от 14 хиляди евро.
 
Ирина Мутафчиева – Директор на Националната галерия за чуждестранно изкуство:
 
- За втори път през тази година Националната галерия за чуждестранно изкуство показва творби на японското изкуство. С какво се отличават двете експозиции?
- В първата - “Градската сцена и нейните герои” - бяха представени наскоро реставрираните стари образци на гравюри върху дърво от епохата Едо ( 17. – 19. век), т. нар. “укийо-е”, съхранявани в Галерията. Тя беше естетска, със старинна атмосфера. Тази, която тепърва ще видят ценителите - “Изкуство на духа” - стои на другия полюс – жива, съвременна, развлекателна. Идеята и подборът е на фондацията “Heart Art Communication” в Токио. Тяхна експозиция ежегодно пътува по света и непрекъснато се обновява с нови творби на съвременните японски творци от различни жанрове – живопис, графика, калиграфия, суми-инк, скулптура, керамика, дървопластика, фотография.
- В коя от залите ще бъде експонирана изложбата?
- Мащабните прояви се показват в Залата за гостуващи изложби на Галерията, но там втора година се подготвя ремонта, за който са гласувани над 100 хиляди лева от Министерския съвет. Трябва да се подмени пода, да се измажат стените и да се обнови осветлението. Миналата година сроковете не бяха спазени. Остава “Реставрация” ЕАД да спази новия срок - до края на тази година. Такова е и обещанието на Министъра на културата проф. Стефан Данаилов. Затова изложбата ”Изкуство на духа” ще бъде експонирана в залите, които в момента по технически причини са свободни - на последния етаж; там, където е нашата колекция на изкуството от 20. век.
За една седмица, на мястото на творби на Пикасо, Франсиско Гоя , Хенри Мур, Ренато Гутузо, майсторите на френската “Поетична реалност” и много други, ще се покажат работите на съвременни японски автори. Това съвпада с разместването на експонатите във връзка с ремонта на осветлението на тези зали. Обновлението се извършва с пари от дарението; с тях частично ще се осъвременят - технически и визуално - някои елементи на експозицията и на останалите етажи. Ще се купят UV филтрови защитни стъкла на японските гравюри, на индийските миниатюри - ценни творби върху хартия - крехък материал, който тлее под светлината. Но въпросните стъкла са 60 евро квадратен метър и парите, (винаги недостигащи), ще бъдат използвани за най-неотложните експозиционни нужди на музея.
Държа на схващането си, че колекцията творби на 20. век, (която дълги години беше евакуирана, и то в старите депа – влажни, микробиологично заразени) и остана недостъпна за ценителите, за студентите и приятелите на изкуството до 17 май 2005 година, трябва да бъде постоянна. Всяко разместване на големи по формат творби крие рискове. Съзнавам, че за 20-годишното си съществуване Галерията още не е успяла да си създаде реална публика, особено извън София, ала то е като английската морава – съвсем проста работа: косиш и поливаш редовно, но... в продължение на век. В нашата музейна експозиция може да се търси определена образователна ценност. Тя единствена съдържа произведения на изкуството от различни времена и епохи, от всички континенти. Зали с експонати от Африка, Индия, с будистка пластика и др., са изключително интересни за учениците.
- Често казвате, че като световна традиция се налагат нови функции на музеите. Вместо центрове на тихата тържествена сакралност, те се превръщат в живи средища за общуване. Вие накъде вървите?
- Тихата тържествена сакралност е през 19. век. Още в първите десетилетия на 20-тия авангардът на модернизма отрича музеите; те, за щастие, още съществуват, но вече се движат с динамиката на обществото, от което са част. Привличат публика не само с колекции, а и с дейности – с идеални или комерсиални цели. Ние? Организираме концерти и театрални спектакли, представяме книги, приемаме конференции и така много бавно, но сигурно разширяваме кръга публика. Всеки според възможностите – в Лувъра и Ермитажа дават интериорите за снимане на филми, Тейт ежегодно обновява експозиции, Метрополитън плаща големи суми, “купувайки” световни изложби, Гугенхайм всеки месец дава официален прием на младите колекционери - сред експонатите си - стремейки се да създаде прослойката от ценители и бъдещи меценати на изкуството... Музеите са гъвкави в методите на самосубсидиране и привличане на зрители; често стават място за светски събития или въобще правят неща, които биха изумили консервативните зрители не само от 19. –ти, а и от миналия век. При нас място за неформално общуване или съвременни събития може да стане Залата за гостуващи изложби след ремонта й. Е, няма да можем като в Ермитажа да покажем BMV, разрисувано от Анди Уорхол, но ...
 

Разговора води: Галина Рулева



Коментари (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *